- Sosyal fobi diğer insanlar tarafından olumsuz değerlendirilme ile ilgili yoğun korku ve kaygıya neden olur. Sosyal fobi tanısı alan çocuk ve ergenler başkalarının önünde küçük düşecekleri, sıkıntı ya da utanç duyacağı bir şekilde davranacakları kaygısı taşırlar.
- Sınıfta, arkadaşlarının yanında kaygı belirtileri göstermekten korkarlar. Bu nedenle sosyal ortamlara girmek istemezler ya da sosyal ortamlara gitmeden önce yoğun kaygı hissederler. Sosyal ortamlara ancak yoğun kaygıyla katlanırlar ve kaygının çarpıntı, kızarma, mide bulantısı, karın ağrısı, titreme gibi bedensel belirtileri ortaya çıkar.
- Tüm çocuk ve ergenler yeni ortamlara girdiğinde biraz kaygı hissedebilirler. Sosyal fobisi olanlarda bu kaygı durumla orantısızdır ve sosyal yaşamlarını olumsuz etkiler.
- Sosyal fobi tanısı alan çocuk ve ergenlerde sosyal becerilerde genellikle sorun yoktur. Temel problem kaygıyla ilişkilidir. Kendilerini rahat hissettikleri ortamlarda sosyal ilişkileri iyidir.
- Çocuklarda ve ergenlerde sözlü derslerden kaçınma, sınıfta parmak kaldırmama, yabancıların yanında yiyip içmeme görülebilir. Okul reddine neden
- Sosyal fobisi olanlarda intihar düşüncesi ve girişimi yüksektir.
- Çocuk ve ergenlerde yaklaşık olarak %5 oranında görülür. Ergenlik yaşlarında daha fazla ruhsal sıkıntıya neden olur. Kızlarda daha fazla görülür.
- Sosyal fobisi olan çocuk ve ergenlerde daha fazla oranda diğer kaygı sorunları, depresyon ve takıntı hastalığı ortaya çıkabilir.
TEDAVİ
- Bilişsel davranışçı terapiler çocuk ve ergenlerde en etkili terapilerdir. Bilişsel davranışçı terapi sürecinde çocuğa yönelik sosyal beceri eğitimi, çocuk ve ergen hazır hissettiğinde de sosyal durumlara maruz bırakma en çok kullanılan tekniklerdir.
- Psikodinamik terapilerin çocuk ve ergenlerde etkinliği ile ilgili yeterince çalışma bulunmamaktadır.
- Uygun oluşturulan grup terapileri ergenlerde sosyal fobi tedavilerinde tek başlarına ve diğer tedavilere ek olarak etkin biçimde kullanılmaktadır.
- İlaç tedavileri tek başına da sosyal fobide etkin bulunurken en önemli faydalar bilişsel davranışçı terapilerle ilaç tedavilerin kombinasyonu ile sağlanmaktadır.
ETİKETLER:
- DOÇ. DR. MUHAMMED AYAZ
- 4264 Okunma